}
Kundservice

FAQ

Köp online

Hur lång är leveranstiden på varor som beställt hos er?

Leveranstiden är ca 2-5 arbetsdagar från att ordern tagits emot. 

Kan vem som helst handla varor i Brothers online shop?

Brothers expedierar inte beställningar till personer under 18 år då man enligt lag måste man vara myndig för att ingå ett avtal. Du måste vara bosatt i Sverige och det går bara att betala med svenska betalkort.

Kan jag ändra min leveransadress själv?

Vid betalning med kort (VISA, AMEX, MASTERCARD) kan du välja annan leveransadress på kassasidan. Din försändelse kommer då till ett utlämningsställe i närheten av den nya leveransadressen.  Du kan även vid kortbetalning välja annan leveransmottagare. Var noga med att fylla i annan mottagares namn, leveransadress och mobilnummer, så att personen kan få besked om att det finns ett paket att hämta ut. Vid fakturabetalning skickas paketet till folkbokföringsadressen till den som står på fakturan. Det går alltså inte att välja annan leveransadress eller leveransmottagare.

Kan jag använda mig av delbetalning när jag shoppar online?

Vi erbjuder möjligheten att delbetala dina varor via KLARNA fakturaservice. Se mer information kring detta på KLARNAS hemsida.

Vilka avgifter tillkommer när jag handlar hos er?

När du handlar på brothers.se tillkommer en fraktavgift på 45 kr. Handlar du för 1000 kr eller mer får du däremot fri frakt. Vi erbjuder även våra kundklubbsmedlemmar fri frakt. Vill du bli medlem i Brothers kundklubb blir du det här BLI MEDLEM. Returfrakt är 45 kronor om du väljer att skicka tillbaka det till vårt lager. Men du kan även returnera i någon av våra butiker.

Kan jag utnyttja min bonuscheck, rabattcheck eller presentkort jag fått från Brothers Kundklubb på online butiken?

Har du en rabattcheck med en kampanjkod där det står att den gäller i onlinebutiken fungerar det. Och du har även möjlighet att använda din bonuscheck, logga in och plocka upp din eventuella check i kassasteget under fliken "bonuscheck". Tyvärr kan du inte använda ditt presentkort online.

Vart vänder jag mig om jag vill veta mer om min leverans?

Det går bra att kontakta kundtjänst på 08- 410 522 30 eller via kontaktformuläret på Brothers.se. När du beställde dina varor fick du även ett mail med en länk för track & trace av dina varor.  

Vad gör jag om det saknas varor?

Saknas det varor i din leverans ber vi dig kontakta vår kundservice på 08- 410 522 30 mellan kl 13-16 på vardagar. Eller via mail på kundservice@brothers.se

När jag lade en vara i shoppingbagen så fanns den, men när jag kom till kassan var den slutsåld.
Hur kan det bli så?

I onlinebutiken erbjuder vi alltid ett uppdaterat lagersaldo, vilket gör att du alltid kan se vilka varor som går att köpa, vilka storlekar som finns tillgängliga samt antal. Om det gått bra att lägga en vara i varukorgen, men vid betalning finns varan inte kvar, har någon annan lyckats köpa den sista av varan innan du hann betala. Det är först när du betalat/lagt ordern som din vara reserverats till dig.

Hur gör jag om jag vill returnera eller reklamera en vara?

I vår webshop har vi 21 dagars öppet köp som börjar gälla från det att kunden mottagit leveransen. 
Du kan välja att returnera på 2 sätt, 
Antingen besöker du en butik med din vara och det kvitto du fick via mail när du genomförde ditt köp. Då betalar du inga avgifter för din retur och kan även byta din vara till något annat. 
Har du betalat med faktura får du kontanter i butiken och måste  betala fakturan från Klarna inom 14 dagar. Våra butiker har ingen koppling till Klarnas system. 

Du kan också skicka tillbaka din retur till vårt lager. Då är returfrakten 45 kr. 
I ditt paket finns en följesedel, returfraktsedel samt en retursedel som ska fyllas i vid retur och reklamation. 
På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet. Den förbetalda returfraktsedeln fästs på utsidan av din retur. Lämna sedan in ditt paket hos närmaste postombud. 
Vid reklamation till vårt lager ber vi er att kontakta kundservice för att få bästa service på ärendet. Det är alltid fri returfrakt vid reklamation

Har du betalat med kort sätts pengarna för returen tillbaka in på kortet.
Betalar du med faktura justeras beloppet för returen på fakturan som skickades till dig via e-mail. Hittar du inte din faktura kan du logga in på Klarnas hemsida och se din faktura eller ringa Klarna på 08-120 120 10
Du betalar endast för de varor du behåller samt fraktavgift 45 kr fakturaavgift 25 kr och returavgift om du väljer att skicka tillbaka det till vårt lager.
Återbetalning/justering av retur sker så snart returen är mottagen och blivit registrerad.
Jc.se kan tyvärr inte tillämpa bytesorder, beställning av nya varor görs via www.jc.se eller så kan du byta i någon av våra butiker.

Har du handlat i våra butiker har du 14 dagars öppet köp med kvitto. Dessa varor kan endast lämnas tillbaka i våra butiker. På reavaror är det endast bytesrätt.
Underkläder, såsom strumpor och kalsonger och badkläder kan enbart returneras vid obrutna förpackningar på grund av hygieniska skäl. 

Vad kostar det att returnera en eller flera varor?

Om du returnerar i någon av våra butiker kostar det ingenting. Använder du posten och returnerar till vårt lager tillkommer en returavgift på 45 kr. Vid reklamation är det fri returfrakt och vi ber dig att kontaktar du kundservice för att få bästa hjälp i ärendet.

Kan jag lämna tillbaka en vara som är köpt online i en vanlig butik?

Ja det går bra. Då betalar du inga returavgifter och du har även möjlighet att byta till någon annan vara.  När du lämnar tillbaka i butik måste du ha med dig det kvittot du fick via mail när du gjorde din beställning.
Du kan däremot inte skicka tillbaka en vara som är köpt i butik till vår webshop.

Om jag har betalat med Klarna Faktura, får jag en ny faktura om jag skall returnera en del av min beställning?

Nej, om du har betalat med Klarna Faktura så behåller du samma faktura som du fick via mail, men betalar in restbeloppet med samma OCR-nummer. Du betalar endast för de varor du behåller samt fraktavgift 45 kr och faktureringsavgift på 25 kr.
Vi justerar fakturabeloppet så fort returen är mottagen och har blivit registrerad. Du kan se dina fakturor om du loggar in på klarna.se och kan även kontakta Klarna på 08-120 120 10

Får jag byta underkläder och badkläder som jag beställt från Shop online?

Underkläder, såsom strumpor och kalsonger och badkläder kan enbart returneras vid obrutna förpackningar på grund av hygieniska skäl. (Ev. felaktiga varor kan självklart reklameras, se information under reklamation)

Kan jag få ett tillgodokvitto om jag reklamerar en vara?

Vid reklamation av vara som köpts på Brothers.se kan du göra på två sätt: antingen gå till din närmsta Brothers butik och reklama mera varan, då kan du få ett tillgodokvitto. Annars ber vi dig använda retursedeln som skickats med i ditt paket. Kryssa i alternativet reklamation som returorsak och ange vad som är fel på varan. I detta läge betalas tillgodokvitto inte ut.

Jag bor inte i Sverige, kan jag handla hos er ändå?

Tyvärr måste du vara bosatt i Sverige för att kunna handla i Sverige. Vi har ännu inte möjlighet att erbjuda onlineköp av Brothers produkter utanför Sverige. Vi tar endast emot svenska betalkort på Brothers.se

Köp i butik

Hur kan jag få reda på var jag kan hitta en speciell produkt som jag vill handla?

På Brothers.se kan du se våra butikslagersaldon påför våra produkter, vilket ger möjlighet att se om produkten finns i rätt storlek i en butik nära dig. Sök upp den produkten du söker och tryck sedan "se om varan finns i butik"

Hur gör jag om jag vill byta en vara?

Vill du byta en vara kan du gå in i någon av våra Brothersbutiker. Glöm inte att ta med dig ditt kvitto. Vi erbjuder 14 dagars Öppet köp om inget annat anges på kvittot. På reavaror är det endast bytesrätt. Du kan inte returnera en vara som är köpt i butik till vår webshop.

Kan jag få ett tillgodokvitto om jag reklamerat en vara?

Ja, när du går till butiken för att reklamera en vara kan vi naturligtvis erbjuda dig ett tillgodokvitto om du inte hittar en ny vara just då. Detta tillgodokort gäller inte Online.

Hur blir jag medlem?

Medlem blir du i någon av våra butiker eller här på webben. Alla personer som fyllt 16 år och är folkbokförda i Sverige kan ansöka om medlemskapet som är kostnadsfritt. Läs mer under BLI MEDLEM.

Vad får jag för fördelar som medlem?

Som medlem får du bonuspoäng på allt du köper, både online och i våra butiker. Du får rabatter, erbjudanden samt fri frakt när du beställer online.
Du får även ta del av stiltips och inspiration samt extra funktioner som inloggad på brothers.se. Ditt medlemskap gäller även på Polarn O.Pyret då även dom ingår i RNB koncernen och du samlar bonus på alla inköp som du gör i alla butiker även i våra webshopar.

Kan jag utnyttja min bonuscheck och/eller rabattcheck jag fått från Brothers Kundklubb på online butiken?

Har du en rabattcheck med en kampanjkod där det står att den gäller i onlinebutiken fungerar det. Och du har även möjlighet att använda din bonuscheck, logga in och plocka upp din eventuella check i kassasteget under flicken "bonuscheck". Tyvärr kan du inte använda ditt presentkort online.

Registreras bonuspoängen för kundklubben på köp online?

Alla dina köp i onlinebutiken registreras och genererar bonuspoäng. Du måste vara inloggad som kundklubbsmedlem för att samla poäng då du genomför ditt köp. När du loggar in på Brothers.se kan du under ”mina sidor” se dina köp gjorda både i butik och i online, samt hur många bonuspoäng du har kommit upp i.

Jag har en rabattkod men hittar inte var jag ska ange det?

På kassasidan under listningen av dina varor som du lagt i varukorgen hittar du fältet för inmatning av rabattkod.

Finns det någon risk att lämna ut personuppgifter eller kontokortsnummer på Brothers.se? 

Brothers garanterar din trygghet. Alla uppgifter överförs krypterat. För alla korttransaktioner tillämpas SSL (Secure Socket Layer). Transaktionerna är krypterade. Vi kontrollerar alltid kortets giltighet och att det finns täckning på köpesumma. Brothers förbehåller sig rätten att neka kortköp. Brothers följer alltid allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Får jag ett medlemskort hemskickat om jag blir kundklubbsmedlem via Brothers.se?

Blir du medlem hos oss får du inget fysiskt medlemskort. Ditt medlemsskap ligger registrerat på ditt personnummer så du behöver bara uppge det när du vill handla i Brothers butiker samt online butiken. Har du frågor om kundklubben kontakta gärna vår kundservice på 08- 410 522 30 mellan 13-16 på vardagar. Eller skicka ett mail via formuläret du hittar här. Välj kundklubben som ärendetyp.

Jobb

Var hittar jag lediga tjänster?

Lediga tjänster annonseras på vår gemensamma RNB portal där vi listar alla lediga tjänster inom koncernen. Klicka på JOBBA HÄR för att komma direkt till portalen.

Coop MedMera

Sedan november 2012 kan du som Coop-medlem få återbäring på alla dina köp i våra svenska Brothers butiker. Kom därför ihåg att dra ditt MedMera-kort i kassan när du handlar. Det ger dig automatiskt 1% återbäring på hela köpet. Återbäringen som du tjänar in kan du ta ut hos Coop och vissa samarbetspartners. Se här för mer information om MedMera kortet

Det betyder att du som är medlem i Brothers Kundklubb och Coops kundklubb  får bonus från två ställen – bättre för dig

Går det att dra både Brothers och Coops kundklubbskort på samma köp?

Ja, du kan dra båda korten och få bonus registrerad i båda kundklubbarna.

Vilken återbäring får jag om jag drar mitt MedMera kort hos Brothers?

Du får 1% återbäring på dina köp.

Kan jag som MedMera medlem betala med min MedMera återbäring i Brothers butikerna?

Nej, det går tyvärr inte ännu.

Kan jag slå ihop mina bonusar från de två medlemsskapen om jag är medlem i båda kundklubbarna?

Nej det är separata bonuskonton.

Får jag återbäring när jag handlar via Brothers webbshop?

Ja, sedan 1/10-2013 får du återbäring via webbshopen om du anger ditt MedMera ID-nummer i samband med köpet kassan.

Kan jag efterregistrera mina köp på MedMera kortet?

Nej det går tyvärr inte. Det är enligt MedMeras villkor och regler. Vänligen kontakta dom om ytterligare information på MedMera kundtjänst.

Mitt kort har blivit avmagnetiserat, hur registrerar jag köpet?

Vi kan tyvärr inte knappa in MedMera klubbkortet i våra kassor utan behöver dra det för att registrera köpet. vänligen kontakta MedMera Kundtjänst för nytt kort.