Köpvillkor

Följande allmänna köpvillkor (”Villkor”) gäller vid beställning av varor via www.brothers.se  (”Webbplatsen”). Brothers & Sisters Sverige AB (”Brothers” eller ”vi”) har adress Drottninggatan 33 4TR, 111 31 Stockholm, Sverige; telefonnummer +46 (0)8 410 522 30; organisationsnummer: 556513-6826; momsregistreringsnummer: SE556513682601.

 

INNEHÅLLSFÖRTECKNING

1. ALLMÄNT

2. BETALNING

3. ORDERBEKRÄFTELSE, LEVERANSBEKRÄFTELSE/KVITTO

4. BESTÄLLNING OCH LEVERANSER

5. ÅNGER-, RETUR- OCH BYTESRÄTT

6. REKLAMATION

7. RESERVATION

8. ANSVARSBEFRIELSE

 

1. ALLMÄNT

Brothers är den säljande parten och erbjuder produkter inom herrmode. Som kund kan du välja att handla i våra butiker eller beställa hem varor via Webbplatsen. Beställningar genomförda på Webbplatsen kan levereras till ett utlämningsställe eller valfri butik i Sverige.

När du skickar din beställning får du godkänna våra Villkor, ett godkännande som gör din beställning bindande. Du bekräftar också att de ifyllda uppgifterna är korrekta. Felaktiga uppgifter ansvarar du som kund för.

Brothers förbehåller sig rätten att när som helst kunna ändra dessa Villkor och därför rekommenderar vi att du som kund alltid läser igenom de allmänna köpvillkoren innan ett köp.

Villkoren gäller endast för försäljning till privatpersoner över 18 år som är bosatta i Sverige. Beställningar för kreditköp till personer under 18 år verkställs inte enligt svensk lag. En kund som är under 18 år måste ha sin målsmans godkännande

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

 

2. BETALNING

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du våra Villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. 

Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort.  Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Klarna.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos www.klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice.

Klarna Checkout erbjuder följande betalsätt:

1. Faktura

2. Delbetalning

3. Kortbetalning

4. Direktbetalning

 

3. ORDERBEKRÄFTELSE, LEVERANSBEKRÄFTELSE/KVITTO

Efter slutförd beställning på Webbplatsen skickas en orderbekräftelse automatiskt till angiven mailadress. Om du inte skulle få en orderbekräftelse eller har andra frågor, vänligen kontakta kundservice

I samband med att din beställning skickas från vårt lager skickas en leveransbekräftelse som också utgör ditt kvitto till angiven mailadress. Du kommer alltså inte få ett separat kvitto skickat till dig. Var noga med att spara leveransbekräftelsen/kvittot.

 

4. BESTÄLLNING, FRAKT OCH LEVERANSER
Från Webbplatsen levererar vi din beställning inom Sverige. Leveransen sker till någon av våra fysiska butiker runt om i landet eller via Schenkers utlämningsställe samt med hemleverans via Budbee. Beroende på försändelsens mått och vikt kan den levereras direkt i din brevlåda. För att en beställning ska kunna genomföras och anses giltig måste den uppgå till ett totalvärde om minst 1 SEK (efter avdrag för rabatter).

4.1 Frakt

Vid leveranssättet ”Frakt” levereras beställningen till transportörens utlämningsställe. Beroende på försändelsens mått och vikt kan den levereras direkt i din brevlåda. Fraktavgiften är 39 SEK. Om din beställning överskrider 999 SEK eller om du är kundklubbsmedlem är frakten fri. Normal leveranstid för varor som finns i lager sker inom två (2) till fyra (4) arbetsdagar till utlämningsställe, se undantag under ”1.4.3 Försening och delleverans”.

I din leveransbekräftelse finns ditt försändelse-id vilket kan användas för att söka efter paketet på våra transportörers hemsidor (Schenker och Budbee). Vid leverans av beställningen till utlämningsstället aviseras du via sms till det mobilnummer som angavs vid genomförandet av köpet. Vid upphämtning anger du sifferkoden från aviseringen samt uppvisar giltig legitimation. Du kan även använda ditt försändelse-id tillsammans med giltig legitimation för att hämta ut ditt paket. Ombud visar bådas giltiga legitimation. Om försändelse som du ska hämta är skadad ska du inte ta emot paketet utan anmäla detta till utlämningsstället.

4.2 Hämta i butik

Vid leveranssättet ”Hämta i butik” levereras beställningen utan kostnad till valfri butik i Sverige. Leveranstiden kan variera beroende på var i landet butiken finns, det beror på att butikerna inte får leveranser från vårt lager varje dag. Normal leveranstid för varor som finns i lager sker inom fyra (4) till nio (9) arbetsdagar, se undantag under ”1.4.3 Försening och delleverans”. Du får avisering till din angivna mailadress när din beställning finns att hämta i butiken. Vid upphämtning av paket krävs att du uppvisar giltig legitimation. Ombud visar bådas giltiga legitimation.

4.3 Försening och delleverans

Vi gör vårt bästa för att du som kund ska få din beställning så fort som möjligt men vi reserverar oss för att leveranstiden kan variera beroende på högt beställningstryck (ex. vid jultid, rea/erbjudanden) samt vid omständigheter vilka vi inte råder över. Brothers tillämpar inte delleveranser. Om vi av någon anledning inte kan skicka alla varor i din beställning, kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt. Om vi redan har mottagit betalning för en sådan beställning, kommer vi att återbetala det aktuella beloppet för varan/varorna med hjälp av samma betalningssätt som du använde då du genomförde din beställning. Om beställningen översteg 999 SEK från början debiteras ingen fraktkostnad.

4.4 Outlöst paket

Ditt paket ligger kvar i 14 dagar i butiken eller på transportörens utlämningsställe från det datum som du blir aviserad att ditt paket finns att hämta. Om du inte löser ut paketet efter 14 dagar skickas det tillbaka till vårt lager. För paket som inte hämtas ut förbehåller sig Brothers rätten att debitera kunden 100 SEK för expeditionsavgift, returfrakt och hanteringskostnader.

4.5 Priser

Vid beställning via Webbplatsen är det Webbplatsens angivna priser som gäller. Alla priser på Webbplatsen anges i SEK och inkluderar gällande moms, vilket i dagsläget är 25%. Vid leverans via vår partners utlämningsställe tillkommer fraktavgift. Fraktavgiften redovisas på Webbplatsen i kassan under rubriken ”Leveranssätt”, alla fraktavgifter redovisas inklusive moms.

Priset som var aktuellt vid beställningstillfället är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt.

4.6 Åldersgräns

Villkoren gäller endast för försäljning till privatpersoner över 18 år som är bosatta i Sverige. Beställningar för kreditköp till personer under 18 år verkställs inte enligt svensk lag. En kund som är under 18 år måste ha sin målsmans godkännande.

 

5. ÅNGER-, RETUR- OCH BYTESRÄTT

Du som kund har i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (”Lagen om distansavtal”) alltid 14 dagars ångerrätt vid köp på Internet. Ångerfristen börjar löpa från den dag du hämtar eller mottar varan på utlämningsstället eller den dag du mottagit leveransen i brevlåda.

Hos oss på Brothers har du full retur- och bytesrätt (”Öppet köp”) i 14 dagar från den dag du mottagit varan/varorna, d.v.s. från den dag avisering skickats om att paketet finns att hämta på utlämningsstället eller den dag du mottagit varan i brevlåda. Varor ska vara oanvända, i säljbart skick, med alla etiketter samt försegling eller plombering kvar på varan. Detta gäller även prissänkta varor.

Ånger- och bytesrätt gäller inte för:

(1) varor som har tillverkats enligt personliga anvisningar (exempelvis måttbeställd); eller

(2) varor som har en bruten försegling eller plombering (exempelvis underkläder)

5.1 Retur i butik

Ta med din vara och det kvitto du fick till din mailadress när du genomförde ditt köp till valfri butik. Följesedeln som följer med i paketet gäller inte som kvitto. Vid retur i butik betalar du inga avgifter och du kan även byta din vara till en annan.

5.2 Retur till lager

Om du vill returnera en eller flera varor till vårt lager är returavgiften 45 SEK. I ditt paket finns en följesedel, returfraktsedel samt en retursedel som ska användas vid retur. På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet. Vid retur är det du som kund som har det ekonomiska ansvaret för att returen kommer fram till Brothers lager.

Den förbetalda returfraktsedeln fästs på utsidan av ditt paket och lämnas sedan in hos närmaste postombud. Märk också returen med det ordernummer du fick i samband med beställningen och spara inlämningskvittot från postombudet tills vi har mottagit och registrerat din retur.

5.3 Returadress

Brothers & Sisters Sverige AB

C/O DSV Solutions AB

Segloravägen 11

E-handel Retur

50464 BORÅS

5.4 Återbetalning

Vid retur i butik får du pengarna insatta på ditt kort i butiken, är ditt valda betalsätt faktura måste du själv betala fakturan från Klarna inom 14 dagar. Våra butiker har ingen koppling till Klarnas system.

Vid retur till vårt lager sker återbetalning av retur så snart returen är mottagen och kontrollerad. Har du betalat med kort betalas pengarna för returen tillbaka in på kortet. Betalar du med faktura justeras beloppet för returen och du hittar den uppdaterade fakturan på www.klarna.se. Du betalar endast för de varor du behåller samt fraktavgift och returavgift.

Har du en obetald faktura för din beställning är det viktigt att du själv loggar in på  www.klarna.se och förlänger fakturans betaltid för att returen ska hinna registreras. Du kan också kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med detta på 08-120 120 10.

6. REKLAMATION

Som konsument har du enligt lag 3 års reklamationsrätt. Om du har fått en felaktig eller defekt vara, gäller också vid transportskador, ombeds du som kund att omedelbart reklamera varan. 2 månader från det att du har upptäckt skadan anses som skälig tid för reklamation av skada/defekt. Du kan reklamera din vara i butik eller genom att skicka tillbaka varan till vårt lager:

(1) Vid reklamation i butik tar du med dig din vara och det kvitto du fick till din mailadress när du genomförde ditt köp. Följesedeln som följer med i paketet gäller inte som kvitto. 

(2) Vid reklamation till vårt lager ber vi dig att kontakta kundserviceför att få bästa service i ärendet. Det är alltid fri returfrakt vid godkänd reklamation. I ditt paket finns en följesedel, returfraktsedel samt en retursedel som ska användas vid reklamation.

När den reklamerade varan returnerats och kontrollerats kommer du som kund att kompenseras i enlighet med gällande konsumentskyddslag. Brothers förbehåller sig rätten att neka en reklamation om varan inte visar sig vara felaktig enligt gällande konsumentskyddslag. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

”Som konsument kan du även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du når här https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage”.

 

7. RESERVATION

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

Vid felaktig prismärkning på plagg i din leverans är det priset som du köpte varan för vid köptillfället (se leveransbekräftelsen/kvitto) som är priset som gäller för köpet.

 

8. ANSVARSBEFRIELSE

Vid force majeure skjuts våra förpliktelser upp. Exempel på force majeure kan vara strejker, sjukdom hos personalen, transportstörningar, import/exportförbud, oavsett om detta förekommer hos oss som företag eller hos våra leverantörer/partner. Om force majeure råder längre än två månader har kunden såväl som vi rätt att häva avtalet utan någon skyldighet att betala skadestånd.