Köpvillkor

Följande allmänna köpvillkor (”Villkor”) gäller vid beställning av varor via www.brothers.se  (”Webbplatsen”). Brothers AB (”Brothers” eller ”vi”) har adressen Drottninggatan 33 4TR, 111 31 Stockholm, Sverige; och organisationsnummer: 556513-6826; samt momsregistreringsnummer: SE556513682601.

 

INNEHÅLLSFÖRTECKNING

1. ALLMÄNT

2. BETALNING

3. ORDERBEKRÄFTELSE, LEVERANSBEKRÄFTELSE/KVITTO

4. BESTÄLLNING OCH LEVERANSER

5. ÅNGER-, RETUR- OCH BYTESRÄTT

6. REKLAMATION

7. RESERVATION

8. FORCE MAJEURE

 

1. ALLMÄNT

Brothers är den säljande parten och erbjuder produkter inom herrmode. Som kund kan du välja att handla i våra butiker eller beställa hem varor via Webbplatsen. Beställningar genomförda på Webbplatsen levereras i enlighet med de leveransalternativ som framgår på Webbplatsen. 

Dessa Villkor gäller för dig som privatperson som gör en beställning på Webbplatsen i Sverige. 

När du slutför din beställning på denna Webbplats godkänner du dessa Villkor, ett godkännande som gör din beställning bindande. Du bekräftar också att de ifyllda uppgifterna är korrekta. Felaktiga uppgifter ansvarar du som kund för.

Brothers förbehåller sig rätten att när som helst kunna ändra dessa Villkor och därför rekommenderar vi att du som kund alltid läser igenom de allmänna köpvillkoren före ett köp. De Villkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller dock alltid för det köpet. Den senaste versionen av Villkoren finns alltid publicerad på vår Webbplats. 

 

Villkoren gäller endast för försäljning till privatpersoner över 18 år som är bosatta i Sverige. Beställningar för kreditköp till personer under 18 år verkställs inte enligt svensk lag. En kund som är under 18 år måste ha sin målsmans godkännande.

 

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, leveransproblem, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

 

2. BETALNING

Vi använder Klarna som betalningsleverantör i vår kassa. Det betyder att vi kan överföra din personliga data till Klarna i form av kontakt- och orderdetaljer när kassan har laddats, detta för att Klarna ska kunna hantera ditt köp. Din överförda persondata hanteras enligt Klarnas integritetspolicy.

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning, swish samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du våra Villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. 

När du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från en tid till en annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Klarna.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos www.klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice

Klarna Checkout erbjuder följande betalsätt:

1. Faktura

2. Delbetalning

3. Kortbetalning

4. Direktbetalning

5. Swish

 

I butik erbjuder vi följande betalsätt

Kortbetalning

Presentkort: Våra presentkort kan du endast lösa in i butik genom att ange ditt presentkortsnummer i kassan. Du väljer själv hur stort belopp av ditt presentkort du vill använda. Här kan du läsa mer om presentkort.

Betala med bonuscheck: Din bonusutbetalning är personlig och har du en bonuscheck som du vill använda vid ett köp, så gör du det genom att identifiera dig i butik eller logga in online. Din bonus är laddat på ditt medlemskap och kan nyttjas vid ett köptillfälle i butik eller online. Hela beloppet dras vid samma tillfälle och kan varken helt eller delvis omvandlas eller växlas till kontanter.

 

 

3. ORDERBEKRÄFTELSE, LEVERANSBEKRÄFTELSE/KVITTO

Efter slutförd beställning på Webbplatsen skickas en orderbekräftelse automatiskt till angiven mailadress. Om du inte skulle få en orderbekräftelse eller har andra frågor, vänligen kontakta kundservice

I samband med att din beställning skickas från vårt lager skickas en leveransbekräftelse som också utgör ditt kvitto till angiven mailadress. Du kommer alltså inte få ett separat kvitto skickat till dig. Var noga med att spara leveransbekräftelsen/kvittot.

 

 

4. BESTÄLLNING, FRAKT OCH LEVERANSER

Från Webbplatsen levererar vi din beställning inom Sverige. Beroende på var du bor kan du få olika leveransalternativ att välja mellan. Vi erbjuder flera olika alternativ: Leverans kan ske till någon av våra fysiska butiker, till ombud via Schenker, till ett paketskåp från Instabox eller Budbee BOX eller levereras hem till dig med Budbee. För att en beställning ska kunna genomföras och anses giltig måste den uppgå till ett totalvärde om minst 1 SEK (efter avdrag för rabatter).

4.1 Frakt

Om du väljer "Hämta i butik" som leveransalternativ är det helt kostnadsfritt. Fraktavgiften är 49 SEK för Schenker ombudsleverans, Budbee hemleverans och Instabox samt 39 kr för Budbee BOX. Om du är kundklubbsmedlem och beställningen överskrider 499 kr får du Budbee hemleverans eller Budbee BOX fraktfritt. Schenker ombudsleverans och Instabox är fraktfritt för medlemmar vid ordrar över 549 kr. Kostnaden för frakten presenteras i kassan efter att du har angett ditt postnummer.

Normal leveranstid för varor som finns i lager sker inom en (1) till fyra (4) arbetsdagar till utlämningsställe, se undantag under ”1.4.3 Försening och delleverans”.

I din leveransbekräftelse finns ditt försändelse-id vilket kan användas för att söka efter paketet på våra transportörers hemsidor (Schenker och Budbee) eller via appen Mina Paket. Vid leverans av beställningen till utlämningsstället aviseras du via sms till det mobilnummer som angavs vid genomförandet av köpet. Vid upphämtning anger du sifferkoden från aviseringen samt uppvisar giltig legitimation. Ombud visar bådas giltiga legitimation. Om försändelsen är skadad ska du inte ta emot paketet utan anmäla detta till utlämningsstället. Vid hemleverans med Budbee är "Lämna vid dörren" standard, vilket innebär att paketet lämnas utanför dörren. Från och med att Budbee lämnat leveransen utanför dörren övergår ansvaret och ägarskapet från säljare till köpare. Vid leverans med Insabox krävs identifiering med BankID för att få koden skickad till sig.

 

 

4.2 Hämta i butik

Vid leveranssättet ”Hämta i butik” levereras beställningen utan kostnad till valfri butik i Sverige. Leveranstiden kan variera beroende på var i landet butiken finns, det beror på att butikerna inte får leveranser från vårt lager varje dag. Normal leveranstid för varor som finns i lager sker inom tre (3) till nio (9) arbetsdagar, se undantag under ”1.4.3 Försening och delleverans”. Du får avisering till din angivna mailadress när din beställning finns att hämta i butiken. Vid upphämtning av paket krävs att du uppvisar giltig legitimation. Ombud visar bådas giltiga legitimation.

4.3 Försening och delleverans

Vi gör vårt bästa för att du som kund ska få din beställning så fort som möjligt men vi reserverar oss för att leveranstiden kan variera beroende på högt beställningstryck (ex. vid jultid, rea/erbjudanden) samt vid omständigheter vilka vi inte råder över. Exempelvis kan en leverans dröja om du har valt Instabox och det för tillfället inte finns några skåp tillgängliga. Brothers tillämpar inte delleveranser. Om vi av någon anledning inte kan skicka alla varor i din beställning, kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt. Om vi redan har mottagit betalning för en sådan beställning, kommer vi att återbetala det aktuella beloppet för varan/varorna med hjälp av samma betalningssätt som du använde då du genomförde din beställning. Om beställningen var fraktfri från början debiteras ingen fraktkostnad.

4.4 Outlöst paket

Ditt paket ligger kvar i 14 dagar i butiken eller på transportörens utlämningsställe från det datum som du blir aviserad att ditt paket finns att hämta. Om du inte löser ut paketet inom 14 dagar skickas det tillbaka till vårt lager. För paket som inte hämtas ut förbehåller sig Brothers rätten att debitera kunden 100 SEK för expeditionsavgift, returfrakt och hanteringskostnader.

4.5 Priser

Vid beställning via Webbplatsen är det Webbplatsens angivna priser som gäller. Alla priser på Webbplatsen anges i SEK och inkluderar gällande moms, vilket i dagsläget är 25%. Vid leverans via vår partners utlämningsställe kan det tillkomma fraktavgift. Den aktuella fraktavgiften redovisas på Webbplatsen i kassan under rubriken ”Leveranssätt” och alla fraktavgifter redovisas inklusive moms.

Priset som var aktuellt vid beställningstillfället är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt.

4.6 Åldersgräns

Villkoren gäller endast för försäljning till privatpersoner över 18 år som är bosatta i Sverige. Beställningar för kreditköp till personer under 18 år verkställs inte enligt svensk lag. En kund som är under 18 år måste ha sin målsmans godkännande.

 

 

5. ÅNGER-, RETUR- OCH BYTESRÄTT

Du som kund har i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (”Lagen om distansavtal”) alltid 14 dagars ångerrätt vid köp på distans. Ångerfristen börjar löpa från den dag du eller en person på uppdrag av dig hämtar varan eller mottar den. Ångerrätten innebär att du har rätt att ångra ditt köp och få pengarna tillbaka när du har handlat på Webbplatsen.

Hos oss på Brothers har du utöver ångerrätten bytesrätt i 30 dagar på alla köp online och i våra butiker. Bytesrätten innebär att du har rätt att byta en vara oavsett om du handlat på Webbplatsen eller i någon av våra butiker. Om du köpt en vara online och vill byta ett eller fler av dessa plagg, så kan du genomföra detta byte i butik. Alternativt kan du göra en retur till lagret för dessa plagg och lägga en ny beställning online. Då tillkommer retur- och fraktkostnader. 

Vi erbjuder full retur- och bytesrätt (”Öppet Köp”) på alla varor, inklusive reavaror i 14 dagar.

Vid retur till lagret så använder du retursedeln som följer med ditt paket. Har du inte kvar retursedeln går det lika bra att använda konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt 

Vi har förlängt öppet köp och bytesrätt fr.o.m. 15/11 2021 t.o.m. 9/1 2022 på alla köp online och i våra butiker.

 

Ångerrätt

Om du vill utöva din ångerrätt inom 14 dagar från köp via Webbplatsen har du rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion. Vi har dock rätt att dra av ett belopp med vilket produktens värde har minskats om du har använt produkten mer än nödvändigt för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion, till exempel utöver att prova plagget. Sådant avdrag görs enligt produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet.

Bytesrätt

Om du vill utnyttja din bytesrätt inom 30 dagar från köp via Webbplatsen eller i någon av våra butiker ska varorna vara oanvända, i säljbart skick, med alla etiketter samt försegling eller plombering kvar på varan. Detta gäller även prissänkta varor. Detta innebär att varorna inte får ha skadats, smutsats ner, tvättats eller använts (annat än för att prova varan) för att du ska kunna använda din bytesrätt. Ett icke godkänt byte som skickats till vårt lager returneras till dig som kund. Denna returfrakt debiteras dig som kund.

Ånger- och bytesrätt gäller inte för:

(1) varor som har tillverkats enligt personliga anvisningar (exempelvis måttbeställda); eller

(2) varor som har en bruten försegling eller plombering och som inte är lämpliga att lämna tillbaka på grund av hälso- och hygienskäl (exempelvis underkläder och badkläder)

 

Så här utövar du din ångerrätt eller bytesrätt:

 

5.1 Retur i butik

Du har alltid möjlighet att returnera varor köpta på Webbplatsen i våra fysiska butiker. Ta med din vara och leveransbekräftelsen/kvittot som du fick till din e-postadress från oss när du genomförde ditt köp till någon av våra butiker. Följesedeln som följer med i paketet gäller inte som kvitto. Vid retur i butik betalar du inga avgifter och du kan även byta din vara till en annan. Vid retur i butik får du pengar tillbaka från butiken och måste därmed betala din faktura från Klarna ifall du har valt faktura eller delbetalning som betalmetod.

 

5.2 Retur till lager

Om du vill returnera en eller flera varor till vårt lager är returavgiften 49 SEK med Schenker eller Budbee. Om du är kundklubbsmedlem och har gjort ditt köp som inloggad har du fria byten (gäller vid byte av storlek/färg men inte vid byte till samma storlek/färg som du redan köpt).

I ditt paket finns en följesedel, returfraktsedel samt en retursedel som ska användas vid retur. På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet. Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt 

Den förbetalda returfraktsedeln fästs på utsidan av ditt paket som sedan lämnas in hos närmaste ombud. Märk också paketet med det ordernummer du fick i samband med beställningen och spara inlämningskvittot från postombudet tills vi har mottagit och registrerat din retur.  Vid retur är det du som kund som har det ekonomiska ansvaret för att returen kommer fram till Brothers lager. 

 

5.3 Returadress

Brothers AB C/O Nowaste Logistics AB

E-handel Retur

Mineralgatan 17

254 64 Helsingborg

 

5.4 Återbetalning

Vid retur i butik får du pengarna insatta på ditt kort i butiken. Är ditt valda betalsätt faktura måste du själv betala fakturan från Klarna inom 14 dagar. Våra butiker har ingen koppling till Klarnas system.

Vid retur till vårt lager sker återbetalning så snart returen är mottagen och kontrollerad. Har du betalat med kort betalas pengarna för returen tillbaka in på kortet. Betalar du med faktura justeras beloppet för returen och du hittar den uppdaterade fakturan på www.klarna.se. Du betalar endast för de varor du behåller samt fraktavgift och returavgift.

 

Har du en obetald faktura för din beställning är det viktigt att du själv loggar in på  www.klarna.se och förlänger fakturans betaltid för att returen ska hinna registreras. Du kan också kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med detta på 08-120 120 10.

 

5.5 Policy för ett hållbart returflöde

Vi som företag vill att du som kund ska känna en trygghet då du handlar hos oss på Brothers och förstår att beställda produkter ibland inte motsvarar förväntningar och smak eller av annan anledning inte vill behållas. Därför erbjuder vi förutom den lagstadgade 14 dagars ångerrätten även fria byten (storlek/färg) till våra medlemmar då ordern har lagts i inloggat läge. Om man inte varit inloggad har man ändå möjlighet att göra en kostnadsfri retur i någon av våra butiker runt om i landet och samtidigt få personlig service, alternativt kan man betala för returen tillbaka till vårt lager (49 kr via Schenker/49 kr via Budbee). För ytterligare detaljer om returer, se ovan punkter 5-5.4.

Vårt samhälls- och miljömässiga ansvar är en av orsakerna till att vi ständigt utvärderar hur vi kan arbeta mer hållbart i olika delar av vår verksamhet, där transporter är en viktig kugg i hjulet. En effektiv logistik där du som kund och vi som företag sparar tid, resurser och tillsammans minskar miljöbelastningen är något som vi värdesätter högt. Balansen mellan att erbjuda ett smidigt returflöde och att inte bidra till onödig resursanvändning är inte lätt alla gånger. Men den balansen måste uppnås.

Som ett steg i vårt arbete att minska antalet onödiga returer har vi bland annat jobbat med att förtydliga produktinformationen med bland annat måttabeller och passformsguider samt att inte modifiera ett plaggs passform på modell vid produktfotograferingar. Allt för att du som kund ska kunna bilda dig en realistisk bild av hur plagget kommer att se ut på dig. Våra medarbetare i det över landet utbredda nätet av butiker står även redo att hjälpa dig vid alla sorters frågor gällande stil, passform och sortiment.

Steget som vi nu tar, där vi adderar en klausul för returer, är med syfte att minska på antalet returer där ett onormalt köp- och returbeteende ligger till grund. Det kan vara fråga om fall där bedrägerier, överdrivet köpbeteende eller återförsäljning av sålda varor misstänks. Andelen ordrar där dylika beteenden verkar föreligga är lyckligtvis relativt liten, men behöver ändå adresseras då effekterna i det långa loppet blir betydande. Kunder som står ut på ett systematiskt sätt (vad gäller köpfrekvens, sammansättning av ordrar/returer, angivet saknade varor, returer av identiska varor etc.) granskas och vid behov förbehåller vi oss rätten att neka framtida beställningar av kunderna i fråga.

Denna policy påverkar alltså inte möjligheten för dig som kund att returnera varor, utan har som syfte att stoppa onormalt och bedrägligt köpbeteende. Detta kommer i förlängningen att leda till ett mer hållbart köp- och returflöde där vi som företag, du som kund och samhället och miljön gynnas.             

 

6. REKLAMATION

Som konsument har du enligt lag tre års reklamationsrätt. Om du har fått en felaktig eller defekt vara, gäller också vid transportskador, ombeds du som kund att omedelbart reklamera varan. Två månader från det att du har upptäckt skadan anses som skälig tid för reklamation av skada/defekt. Du kan reklamera din vara i butik eller genom att skicka tillbaka varan till vårt lager:

 

(1) Vid reklamation i butik tar du med dig din vara och det kvitto du fick till din mailadress när du genomförde ditt köp. Följesedeln som följer med i paketet gäller inte som kvitto. 

 (2) Vid reklamation till vårt lager ber vi dig att kontakta kundservice för att få bästa service i ärendet. Det är alltid fri returfrakt vid godkänd reklamation. I ditt paket finns en följesedel, returfraktsedel samt en retursedel som ska användas vid reklamation.

 

När den reklamerade varan returnerats och kontrollerats kommer du som kund att kompenseras i enlighet med gällande konsumentskyddslag. Brothers förbehåller sig rätten att neka en reklamation om varan inte visar sig vara felaktig enligt gällande konsumentskyddslag. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens  rekommendationer.

Vid tvist kan du som konsument även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning.

 

7. RESERVATION

Vi reserverar oss för händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

Vid felaktig prismärkning på plagg i din leverans är det priset som du köpte varan för vid köptillfället (se leveransbekräftelsen/kvitto) som är priset som gäller för köpet.

 

8. FORCE MAJEURE

Vid force majeure skjuts våra förpliktelser upp. Exempel på force majeure kan vara strejker, sjukdom hos personalen, transportstörningar, import/exportförbud, oavsett om detta förekommer hos oss som företag eller hos våra leverantörer/partner. Om force majeure råder längre än två månader har kunden såväl som vi rätt att häva avtalet utan någon skyldighet att betala skadestånd.